Nieuw rapport: Democratische kernwaarden in het voortgezet onderwijs (2019/2020)

De verkiezingen staan voor de deur. Hoe denken scholieren in het voortgezet onderwijs over politiek en democratie? Wie moet er volgens hen beslissen? En zijn zij zelf bereid om te gaan stemmen, als ze 18 jaar zijn?

In de tweede rapportage van het ADKS onderzoek volgen we de ontwikkeling van jongeren in het eerste en tweede leerjaar van het voortgezet onderwijs.

De resultaten laten zien dat jongeren nog niet bijster geïnteresseerd zijn in politiek en democratie. De helft van de tweedeklassers geeft aan het belangrijk te vinden om in een democratie te leven, ongeveer 15 procent zegt dat niet belangrijk te vinden, en zo’n 35 procent heeft er geen uitgesproken mening over. Leerlingen in de tweede klas hebben ook minder interesse in politiek en samenleving ten opzichte van in de eerste klas, en zeggen minder over deze thema’s te praten met ouders, vrienden, en leraren.

Dat is ook niet zo opmerkelijk op 13-jarige leeftijd. Wel opvallend zijn de grote verschillen tussen met name vwo’ers en vmbo’ers: leerlingen op het vwo vinden het leven in een democratie veel vaker belangrijk, zijn vaker voornemens te gaan stemmen, en hebben meer vertrouwen in ambtsdragers (zoals politici, rechters en de politie).

De meeste opvattingen over democratie en politiek zijn relatief stabiel tussen het eerste en het tweede jaar. Het meest in het oog springende is dat tweedeklassers minder rekening lijken te houden met minderheden. Ook zien we een lichte daling van steun voor solidariteit met mensen die het minder goed hebben.

Het volledige rapport is gratis te downloaden en vindt u hier.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

nl_NLNL